Idee voor dagplanning voor een combinatiegroep

Idee voor een dagplanning voor combinatiegroep

De dagplanning eenvoudig en duidelijk presenteren is bij een normale groep al een uitdaging, laat staan bij een combinatiegroep!

Hier heb ik wat op bedacht in de vorm van een verticale dagplanning met de tijden in het midden en
dan aan de rechterzijde de planning voor groep 3 en aan de linkerzijde de planning voor groep 4.
Ik heb zo de planning geprobeerd visueel aantrekkelijk en begrijpelijk te maken voor mij en voor de kinderen.

Hier heb ik de dagplanning gemaakt met behulp van geplastificeerde dagritmekaarten met een plakmagneet op een whiteboard.
Ik stapel mijn uitleg eerst in groep 3 en daarna in groep 4. Dit werkt voor deze klas tot nu toe het best.

dagplanning-combinatiegroep

Ik zie dat de uitlegkaarten van groep 4 om 9.15 iets te hoog hangen maar het gaat om het idee.

Ik hoop dat dit idee misschien ook voor jullie kan werken

 

groetjes

 

4 reacties
  1. kim 2 jaar geleden

    Ziet er mooi uit. Heb je ook deze specifieke kaarten digitaal? Inclusief tijdsplanning in dezelfde maat?

    • Jufbijtje Author
      Jufbijtje 2 jaar geleden

      Hoi Kim,

      Alles wat ik hier gebruik staat ook op de site.
      Kijk even bij de dagritmekaarten !

      Gr Leonie

  2. Laura 3 jaar geleden

    Ziet er mooi uit! Ik red het alleen niet om taal in 15 min. Uit te leggen en dan rekenen ook in 15 min. Bij rekenen lukt me dit alleen in een zelfstandig werkenles, niet in een instructieles.. Voor taal hebben wij Veilig Leren Lezen en dit duurt bij mij ook langer dan 15 min. Ik zou het leuk vinden om een keer een artikel te lezen over hoe je de instructies aanpakt, hoe je daltontijd inricht en hoe je weekstaat eruitziet. Maar misschien staat hier al eea over op je website, dus ik zal eerst eens even rond gaan kijken!

    • Jufbijtje Author
      Jufbijtje 3 jaar geleden

      hoi Laura, natuurlijk ging het mij hier om het laten zien van de planning maar…..
      dat begrijp ik heel goed ! Deze planning zoals hij nu staat heeft vooral te maken met;
      1. dalton (korte instructies, alleen dat wat nodig is)
      2. de Gymnastiek die 1,5 uur opslokt van de tijd + het eten wat daarvoor zit nog eens 10-15 minuten.
      3. een combinatiegroep waar ik groep 4 niet een uur zonder enige uitleg kan laten werken.
      4. van zelf en samen doen leren ze meer dan wanneer ik alleen maar aan het praten ben.(dus zo snel mogelijk zelf aan het werk want niet iedereen heeft zo’n lange uitleg nodig)
      Ik leg nu kort , na het doel, uit wat er belangrijk is, waar ze op moeten letten, hoe het werk gemaakt moet worden , evt een opgave samen, en wat ik van ze verwacht.
      Ik doe dat bij groep 3 en ook bij groep 4. Ik merkte dat van uitleg naar uitleg geen ruimte bood om te helpen of te toetsen ed. Ook kinderen bezoeken tijdens het werken werd erg lastig. Bij Dalton stapelen we het werk zowiezo vaak dus groep 4 heeft werk voor 30-45 minuten en daarna doe ik voor hen kort de uitleg van het werk van de dag anders halen ze het ook niet eens. Daarbij hoeven kinderen die meer kunnen geen uitgebreide uitleg te hebben en de de kinderen die meer uitleg nodig hebben/willen haal je bij je na alle uitleg om nog wat dingen samen te doen zoals lezen. Nu heb ik daar tijd voor en ook om evt. de mondelinge toetsen af te nemen omdat ik die ook zelf in de klas moet doen. Voor mij is dit gegroeid en het werkt eigenlijk prima! Ik zal zo snel mogelijk ook eens laten zien hoe onze weektaken eruit zien. Hierop kun je bij groep 3 zien dat er heel veel activiteiten voor hen op staan die ze kunnen gaan doen , samen of alleen, wanneer ze klaar zijn met het basiswerk. Dit is bijvoorbeeld lezen met V&V alleen of met een maatje of met de juf, Veilig gespeld met de letterdoos en zelf woordjes verzinnen met een blad, lezen uit hun leesboekje , WIG op de computer en KIM op de computer een boekje met allerlei werkbladen , stempelen etc. Voor groep 4 is dit nu nog lastiger omdat het gewone werk al zoveel tijd vraagt. In Daltontijd doen de kinderen vaak werk wat niet af is, werken aan de weektaak dus en daarna extra werk en evt keuzewerk of werkjes uit de kast die hen helpen om te oefenen met de dingen waar ze mee bezig zijn (hun doel)
      Ik hoop dat je hier iets mee kunt….

      groetjes

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Neem contact op

We horen graag wat je van de website vindt en beantwoorden graag je vragen! Neem contact met ons op en we komen zo snel mogelijk bij je terug.

Vezenden..

Copyright 2016-2019 |  www.jufbijtje.nl | Teksten en afbeeldingen gebruikt van derden zijn eigendom van de respectievelijke eigenaren. | Privacy beleid |Website door Original1 Design

of

Log in met je gegevens

Wachtwoord vergeten?